Gerichtstrasse 3 65185 Wiesbaden
Hans-Böckler-Str110 65199 Wiesbaden
491785210179+

الزام به تحویل ملک یعنی چه؟

الزام به تحویل ملک یعنی چه؟

معمولا از شایع ترین مشکلات مربوط به خرید و فروش ملک و از انواع دعاوی ملکی، الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی الزام به تحویل ملک است. این مسئله هنگامی پیش می آید که در انعقاد قرارداد مشکلی وجود داشه باشد و یا فروشنده ملک به دنبال سودجویی بوده باشد. در این شرایط خریدار ملک به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه میکند و دادخواست الزام به تحویل ملک را به مرجع قضایی تنظیم میکند. اگر ملکی را خریداری کرده اید و به هر دلیلی فروشنده از تحویل آن خودداری میکند این مقاله را بخوانید.

نحوه صدور اجراییه تحویل ملک

پس از صادر شدن رأی و الزام خوانده (فروشنده) به تحویل ملک، پرونده به اجرای احکام ارسال میشود و پس از آن اقدامات قانونی جهت تحویل ملک انجام میشود. ممکن است شخص ثالث در ملک ساکن باشد و اگر مدارک و اسنادی جهت اثبات نداشته باشد از منظر قانون او نیز صاحب ملک نیست. همچنین با چنین شخصی میشود به عنوان غاصب نیز برخورد نمود. اما اگر فردی که ملک در تصرف او میباشد و ادعایی بر ملک داشته باشد میبایست ظرف یک هفته به دادگاه مراجعه کند.

در نهایت اگر ظرف 15 روز از تاریخ مهلت تعیین شده از طرف دادگاه، اگر در حکم تاخیری ایجاد نشود، ملک تخلیه میشود و تحویل خریدار میشود.

مدارک مورد نیاز جهت الزام تحویل به تحویل ملک

برای طرح دعوای الزام به تحویل ملک، خریدار (خواهان) ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، تصویر اسناد ملکی و به طور کلی هر سند و مدرکی که دلیلی بر حقانیت و اثبات درست بودن ادعای خواهان باشد باید ضمیمه دادخواست شود.

 

هزینه دادرسی الزام به تحویل ملک

هزینه دادرسی دادخواست الزام به تحویل ملک با توجه به ارزش منطقه ای ملک تعیین میشود. بنابراین بهتر است که خواهان، قبل از طرح دعوی با وکیل خود مشورت های لازم را انجام دهد تا در روند پرونده با مشکل خاصی روبرو نشود.

میتوانید با تماس و یا مراجعه به موسسه حقوقی صاحب اندیشه از بهترین وکلا مشورت های لازم را دریافت کنید.

وکیل الزام به تحویل مبیع

هنگامی که ملکی را خریداری میکنید و فروشنده از تحویل ملک خودداری میکند میبایست از یک وکیل متخصص و آگاه به نحوه تنتظیم دادخواست و چگونگی اقامه آن کمک گرفت. در این صورت هم در زمان و هم در روند تحویل ملک با خیالی آسوده ادامه روند پرونده را طی میکنید. در صورتی که با طرح تحویل ملک آشنایی ندارید میتوانید با موسسه حقوقی صاحب اندیشه تماس بگیرید و از وکلای متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

 

سوالات مربوط به الزام  به تحویل ملک

اگر طرفین در قرارداد زمان مشخصی را برای تحویل ملک مشخص نکرده باشند، خریدار میتواند الزام به تحویل ملک را مطرح کند؟

اگر در قرارداد زمان مشخصی برای تحویل ملک به خریدار تعیین شده باشد، خریدار نمیتواند تا قبل از تاریخ مقرر اقدام به تحویل ملک کند.

هزینه های تحویل مک برعهده کیست؟

تمام هزینه های تحویل ملک بر عهده فروشنده میباشد.

در چه صورت امکان فسخ معامله وجود دارد؟

اگر قبل از تحویل ملک توسط خریدار، هر ایراد و  نقصی در ملک بوجود بیاید خریدار میتواند معامله را فسخ کند.

اگر در هنگام معامله امکان تحویل ملک به خریدار وجود نداشته باشد، حکم چیست؟

ملک فروخته شده باید در تاریخ  مقرر به صورت کامل به فروشنده تحویل داده شود. اگر به هر دلیلی ملک در اختیار فروشنده نباشد بنابراین معامله از اساس باطل است و فروشنده به ازای تاخیر در تحویل ملک به خریدار متحمل پرداخت خسارت میشود.

آیا فروشنده ای که ملک را تحویل نمیدهد در حکم تصرف عدوانی است؟

خیر، این عمل در حکم تصرف عدوانی نمیباشد و نمیتوان با این عنوان از او شکایت کرد.

حق حبس یعنی چه؟

حبس یعنی اینکه فروشنده به مفاد قرارداد عمل نکند و ملک را تحویل ندهد. این عمل حق حبس میباشد و خریدار میتواند مبلغ مربوط به تحویل ملک را تا زمان تحوبل به تاخیر بیندازد.

آیا امکان فسخ قرارداد وجود دارد؟

در صورتی که پس از حکم دادگاه، امکان تحویل ملک وجود نداشته باشد یا از تحویل ملک خودداری شود، خریدار میتواند از دادگاه فسخ قرارداد را بخواهد.

هزینه وکیل برای الزام به تحویل ملک چگونه است؟

هزینه وکیل تحویل ملک متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با موسسه تماس بگیرید.

Related Posts
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *

*

code